onsdag 3. februar 2010

Oppgaver til kapittel 16

1. Hva menes med konvergens?
- Det er på en måte at forskjellige typer medier settes sammen. Et godt eksempel på dette er en nettavis. Den tilbyr både teks, bilde, lyd og levende bilde.

2. Skriv kort om de fire ulike typene av konvergens?
- Tjenestekonvergens er en beskrivelse på hva nettavisene har vært igjennom. De har tekst og bilde på samme måte som papiravis, men når det gjelder lyd og levende bilde kan det sammenlignes med radio og tv.
Nettverkskonvergens er beskrivelse av overgangen mellom telefonlinjer, tv kringkasting og radiokringkasting til nettverk som kan tilby flere typer tjenester.
Terminalkonvergens er at det samme apparatet kan gjøre forskjellige ting. Eks på dette er mobiltelefon som har klokke, mp3, digitalkamera og 3G.
Markedskonvergens er at ulike typer bransjer konkurrerer i det samme markedet. Eksempel på dette er at både nettaviser og NRK tilbyr nyheter i form av teks, bilde, lyd og levende bilde.

3. Hva slags tjenester tilbyr Google?
- Google er en søkemotor der du kan nesten søke på hva som helst og det til komme opp en adresse som passer det du søker. Kan også søke på bilder.

4. Ta for deg de største norske medieselskapene: A-Pressen, Edda, Media Norge og Schibsted. Finn ut hvordan de er strukturert. Hvem eier hva og hvordan blir de styrt?
- Hmm..

5. Hva menes med begrepet digitale skiller?
- En teknisk definisjon av begrepet vil fokusere på forskjeller i tilgang til datamaskinutstyr, programvare og internett mellom skoler. Kanskje vil man også vurdere forskjeller i tilgangen til utstyr hjemme.

6. Hva er forskjellen på vertikal og horisontal integrasjon?
- Vertikal integrasjon er økonomi, samarbeid mellom – eller sammenslutning av – bedrifter i på hverandre følgende trinn i produksjonen, forekommer f.eks. ved at industribedrifter sikrer seg fast samarbeid med eller kontroll over leverandører av råstoffer og halvfabrikata.
Med horisontal integrasjon innen media forstås ulike former for sammenslutninger mellom tidligere innbyrdes uavhengige mediebedrifter. Et eksempel kan være at en avis kjøper seg inn i en annen avis eller at et konsern kjøper seg inn i flere aviser. Antall avistitler forblir det samme, men den formelle og økonomiske kontrollen med avistitlene blir samlet på færre hender.

7. Hvordan bruker media internett som en presensentasjonsplattform? Hvordan vil fremtiden bli?
- Man ser mye reklame om forskjellige ting rundt om på forskjellige nettsider. Og ved hjelp av internett kan man presentere forskjellige varer og andre ting, og det er lettere for folk å se disse presentasjonene. Det finnes også forskjellige nettbutikker rundt om på nettet, og jeg tror at det vil utvikle seg ekstremt de neste årene. Folk vil begynne å handle på nett istede får og gå i butikker.

8. Hva er Ipad?
- Det er noe som er enda mer utviklet enn en iPod. Det er på en måte en liten data man kan bære rundt i lommen. Den er større i utseende enn en iPod også.

2 kommentarer:

Tøffa sa...

Hva er en iPad? therese sitt svar: det er NOE som er enda mer utvikla enn en iPod. Hahaha, for et svar! Det skal du ha in IDIOT.

Therese sa...

Jamen, jeg vet ikke hva det er. Vet du det?