mandag 24. august 2009

Repitisjonsoppgaver side 19


1.Hva er informasjon og samfunnskontakt?
- Det er organisasjoners planlagte kommunikasjon med omgivelsene.

2.Hvorfor er det nødvendig for en organisasjon å drive med informasjon og samfunnskontakt?
- Det er nødvendig fordi det kan påvirke og informere målgruppene.

3.Hva er forskjellen på informasjon og samfunnskontakt, PR og markedsføring?
- PR er ikke helt det samme som informasjon og samfunnskontakt fordi PR er opptatt av å bygge positive forbindelser, mens informasjon og samfunnskontakt kan ha en videre målsetning. Informasjon og samfunnskontakt kan ha som mål å komme i dialog med publikum eller informere noen om deres rettigheter. Da har informasjonen et mer nøytralt siktemål.

4.Hva menes med omgivelsene for informasjon og samfunnskontakt?
- De typiske omgivelsene for en organisasjon kan deles inn i ulike målgrupper: nærmiljøet, journalister, offentlige myndigheter, finansmiljøet eller kundegrupper. Ut fra hvem man vil nå, bruker man forskjellige metoder.

5.Hva er interessent? Og en interessegruppe?
- Interessent er noen som har interesser innenfor et bestemt område. Interessegrupper er en spesiell form for interesser. Det er organisasjoner som har sterke interesser i en bestemt sak.

6.Hva menes med ”den offentlige mening”?
- Den offentlige mening er det som folk flest mener om en sak.

7.Hva gjør et PR – byrå?
- Et PR – byrå er en sterk voksende bransje, som omfatter mange forskjellige aktiviteter. De kan være komplette kommunikasjonshus, som leverer mange forskjellige tjenester.

8.Hva menes med begrepet ”omdømme”?
- Omdømme er et annet ord for rykte. Det er vanlig å snakke om omdømme når man diskuterer oppfatning av organisasjoner eller bedrifter. Definisjon: Hvordan en virksomhet oppfattes av opinionen og samfunnet.

Ingen kommentarer: